
فروید (رحمت الله علیه) میگفت دین یک بیماری عصبی جمعی است. استدلال او بهطور خلاصه اینگونه است:کودک بر پدر تکیه میکند، بزرگسال به خدا، که این مطلب در امتداد نظر او یعنی دفاع ذهنی در برابر پدیدههای طبیعی است. وی احساس گناه و حرمت خدا که در نهایت باعث تسلیم در برابر خدا میشود را برمبنای عقده ادیپ میداند.از نظر فروید رحمت الله علیه، دین خطرناک است زیرا:• به تقدیس و درست جلوه دادن مطالب غلط و ایجاد احساسات نادرست و منفی کمک میکند.• دین که همان باور به یک امر موهوم در ذهن انسان است، مانع رشد فکری و تفک...
ادامه مطلب